Local Economic Development Strategy to Increase the Competitiveness of MSMEs in the Tembe Nggoli (Typical Bima Woven Cloth) Creative Business in Ntobo Village, Bima City

Authors

  • Zanjabil Al A’Raaf Universitas Mataram
  • Iwan Harsono Universitas Mataram
  • Wahidin Wahidin Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.58330/ese.v1i9.361

Keywords:

ANP, Product Development Strategy, Tembe Nggoli Product, SWOT Analysis

Abstract

This research aims to analyze the influence of weaving MSMEs in improving the local economy in the community of Ntobo Village, Raba District, Bima City. This type of research is descriptive qualitative. Tests were carried out on SMEs that produce tembe nggoli (woven cloth) in the Ntobo Village area, Raba District, Bima City. The data used in this study are primary and secondary data. With data collection techniques are questionnaires and documentation. The data analysis method uses ANP analysis and SWOT analysis to help solve a problem in increasing production and developing the local economy in Tembe Nggoli (woven fabric) MSMEs. The results of the analysis show that to help improve the local economy and the competitiveness of Tembe Nggoli (woven fabric) products, woven fabrics are needed to have quality, varied motifs, promotional support and government assistance, affordable prices for all levels of society, both low, middle and upper economic groups. , so that it can prevent obstacles to increasing weaving production among MSMEs in Ntobo Village and strategically develop the local economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminata, J., Nusantara, D. I. K., & Susilowati, I. (2022). The Analysis of Inclusive Green Growth In Indonesia. Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan, 23(1), Article 1. https://doi.org/10.18196/jesp.v23i1.13811

Anugerah, E. G., Wahyuni, N. I., & Mas’ ud, I. (2017). Penerapan Target Costing dalam Pengelolaan Biaya Produksi untuk Optimalisasi Laba. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 4(1), 19–23.

Aryanta, I. K., Sitiari, N. W., & Yasa, P. N. S. (2019). Influence of Motivation on Job Stress, Job Satisfaction and Job Performance at Alam Puri Villa Art Museum and Resort Denpasar. Jurnal Ekonomi & Bisnis JAGADITHA, 6(2), 113–120.

Awali, H. (2020). Urgensi pemanfaatan e-marketing pada keberlangsungan UMKM di Kota Pekalongan di tengah dampak Covid-19. BALANCA: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–14.

Badan Pusat Statistik Kota Bima. (2023). Data Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Kelurahan Ntobo, Kota Bima. BPS Kota Bima.

Basri, S., Samin, B., & Beik, I. S. (2018). Metode pengajaran Ekonomi Syariah berdasarkan kandungan Surat al-Baqarah ayat 275-280. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 173–193.

Chandra, W., Anggraini, D., & Hutabarat, F. A. M. (2022). EPIC MODEL: Pengukuran Efektifitas Komukasi Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Medan pada masa New Normal. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(2), Article 2. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i2.2506

Dewandaru, B. dan Purnamaningsih, N. (2016). Strategi dalam Memajukan Industri Kreatif dan Pengembangan Ekonomi Lokal sebagai Daya Tarik Wisata. Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri. Volume 1 Nomor 2: 170-187.

Ernawati, Sri. (2021) Strategi Pengembangan Umkm Tenun Untuk Meningkatkan Sosial Ekonomi Di Kota Bima. Jurnal UM Jember: http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PSNCFEB/article/view/5167

Fachrudin, K. A. (2011). Analisis pengaruh struktur modal, ukuran perusahaan, dan agency cost terhadap kinerja perusahaan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 13(1), 37–46.

Fahyudi, D. I., Christiawan, P. I., & Sarmita, I. M. (2020). Perkembangan luas permukiman dan penggunaan lahan pada daerah peri-urban Kota Singaraja tahun 2010, 2015 dan 2020. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 8(3), 140–147.

Farzane Safarzade Samani, Seyyed Morteza Hashemi, Shahbazi, V., & Sarhadi, H. (2017). Investigating The Relationship Between Marketing Mix Elements (7Ps) And Iranian Efl Learners’Choice Of Langugae Institutions. https://doi.org/10.5281/ZENODO.293733

Fitri, Y. (2019). Analisis Efisiensi Biaya Produksi Dengan Penggunaan Biaya Standar Dalam Meningkatkan Rasio Net Profit Margin (Studi Empiris Pada Umkm Dendeng Sapi Di Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi, 4(2), 334–343.

Fitriyah, F., Priminingtyas, D. N., & Retnoningsih, D. (2020). Penerapan Target Costing dalam Upaya Efisiensi Biaya Produksi Keripik Apel di UD Ramayana Agro Mandiri Kota Batu Berdasarkan Sistem Penjualan Online dan Offline. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 4(1), 97–110.

Hamid, E. S. & Susilo, Y. Sri. (2011). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Pembangunan, Vol.12, Nomor 1, Juni 2011, hlm. 45-55.

Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934

Harefa, H. Y. (2021). The Establishment of Optimized Management of The Economic Potential of Regional Communities Through BUMDes and UMKM. International Journal of Regional Innovation, 1(3), 16–22.

Hasibuan, Malayu. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Hasyim, M. (2021). Prinsip Otonomi Dalam Pengelolaan Keuangan Daerah Pasca Berlakunya Peraturan Presiden Nomor 33 Tahun 2020 Tentang Standar Harga Satuan Regional. Mimbar Keadilan, 14(1), 95–106.

Idayu, R., Husni, M., & Suhandi, S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1), 73-85.

Kiha, E. K., Seran, S., & Seuk, G. (2021). Pengaruh Inflasi, Produk Domestik Regional Bruto Dan Upah Minimum Regional Terhadap Indeks Pembangunan Manusia Propinsi Nusa Tenggara Timur. INVEST : Jurnal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.55583/invest.v2i1.128

Lembaga Pengembangan Perbankan Indonesia dan Bank Indonesia. (2015). Profil Bisnis Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). LPPI dan Bank Indonesia

Novita, Angelius (2022). Penerapan Analisis Swot Dan Analytical Network Process (Anp) Untuk Strategi Pengembangan Objek Wisata Di Coban Talun. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Muhammadiyah Malang.

Pangestu, Mari Elka, (2014). Ekonomi Kreatif: Kekuatan Baru Indonesia Menuju 2025, (Kementrian Parawisata dan Ekonomi Kreatif RI).

Paul Dana, L. (2001). Marketing management: Applying the concept of the mix in the food sector case studies. British Food Journal, 103(2). https://doi.org/10.1108/bfj.2001.070103baa.002

Rosdiana, Y. M., Iriyadi, I., & Wahyuningsih, D. (2020). Pendampingan Peningkatan Efisiensi Biaya Produksi UMKM Heriyanto Melalui Analisis Biaya Kualitas. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(1), 1–10.

Sri, M., & Ahmad, Y. (2017). Peluang dan Tantangan Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dari Berbagai Aspek Ekonomi. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 181–197.

Statistik Kominfotik NTB. (2019). Data Ekonomi Kreatif Provinsi Nusa Tenggara Barat. Statistik Kominfotik NTB.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: Alfabeta

Suprayatni, M., Naswan S., & I Ketut D. (2014) Analisis Swot Terhadap Profil Usaha Kerajinan Kain Tenun Desa Tanglad Kecamatan Nusa Penida Kabupaten Klungkung. Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia: https://media.neliti.com/media/publications/5210-ID-analisis-swot-terhadap-profil-usaha-kerajinan-kain-tenun-desa-tanglad-kecamatan.pdf

Tambunan. Tulus T.H. (2001). Perekonomian Indonesia Teori dan Temuan Empiris. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Wu, Y.-L., & Li, E. Y. (2018). Marketing mix, customer value, and customer loyalty in social commerce: A stimulus-organism-response perspective. Internet Research, 28(1), 74–104. https://doi.org/10.1108/IntR-08-2016-0250

Downloads

Published

2023-09-06

How to Cite

Zanjabil Al A’Raaf, Iwan Harsono, & Wahidin, W. (2023). Local Economic Development Strategy to Increase the Competitiveness of MSMEs in the Tembe Nggoli (Typical Bima Woven Cloth) Creative Business in Ntobo Village, Bima City. Experimental Student Experiences, 1(9), 819–827. https://doi.org/10.58330/ese.v1i9.361